سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شوق، خوی صاحبان یقین است . [.امام علی علیه السلام]
 

 

 

ارجان فیزیوتراپی

اجزاء مختلف مفصل زانو

 ساختمان مفصل زانو 

مراقبتهای عمومی از زانو :

 1. زانوها نیاز به حرکت دارند. اگر ناچارید مدّتی طولانی روی صندلی بنشینید ( مشاغل اداری ، رانندگی )، هر  ساعت یکبار بلند شوید و حدّاقل پنج دقیقه راه بروید. یا در همان حال نشستن، پاشنه ها های پا را از زمین بلند کنید یا زانوها را صاف کنید.

2. افرادی که ناچار به ایستادنهای طولانی مدّت هستند ( پلیس ها ، فروشندگان ) ، باید هر یک ساعت چند بار زانوهای خود را خم کنند. همچنین بهتر است چند بار در طول روز چند قدم روی پاشنه راه بروند. این قبیل افراد به منظور پیشگیری از درد زانو، به ورزشهای تقویت کننده زانو نیاز دارند.

3. هنگام خوابیدن به صورت طاقباز، بالش کوچکی زیر زانوها قرار دهید. هنگام خوابیدن به پهلو ، بالش را بین پاها ( زانوها ) قرار دهید. هنگام خوابیدن در وضعیت دمر ، بالش را زیر ساقها قرار دهید.

4. وزن خود را در محدوده طبیعی نگهدارید.

5. از بلند کردن اجسام بسیار سنگین و نیز حمل بار به مدّت طولانی خودداری کنید. اگر ناچار به حمل طولانی مدّت اجسام سنگین هستید ، عضلات زانوی خود را با ورزش تقویت کنید و بین فعّالیّتهای خود زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

6. با انجام منظم ورزشهای تقویتی و کششی ، قدرت عضلانی و انعطاف پذیری بافتهای اطراف مفصل زانو را بهبهود بخشید تا از بروز ضایعات زانو پیشگیری کنید.

7. از کفشهای خوب و با اندازه مناسب استفاده کنید. هیچگاه از کفش یا صندل یا دمپایی هایی که کف لغزنده دارند استفاده نکنید.

8. خانمها باید از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند برای مدّت طولانی ، خودداری کنند. این امر خصوصاً در سن جوانی باعث بروز اختلالاتی در ستون فقرات می شود. اگر از کفش پاشنه بلند به مدّت طولانی استفاده کردید ، لازم است مدّتی را در خانه پا برهنه راه بروید.

9. ورزشکاران جهت پیشگیری از آسیبهای زانو باید قبل از ورزش به مدّت 10 دقیقه خود را گرم نمایند و پس از پایان ورزش نیز مدّت 10 دقیقه را صرف سرد نمودن خود کنند.

 

 آرتروز زانو :

1- حتی الامکان از انجام دادن حرکاتی که نیاز به خم کردن زیاد زانو دارد (مانند چهار زانو یا دو زانو نشستن ، بالا و پائین رفتن از پله ها) خودداری کنید.

2- حتی الامکان از توالت فرنگی استفاده نمایید.

3- روزانه حدّاقل سی دقیقه پیاده روی کنید.

4- افراد مسن ، به ویژه کسانی که مبتلا به آرتروز زانو هستند باید از نشستن در وضعیتهای چهار زانو یا دو زانو خودداری کنند. به همین دلیل ، این افراد باید از نشستن روی زمین خودداری کنند و حتی الامکان روی مبل یا صندلی بنشینند. ارتفاع مبل یا صندلی هم باید به حدی باشد که کف پاها کاملاً روی زمین قرار گیرد. در غیر این صورت ، باید چهارپایه کوچکی زیر پاها گذاشته شود.

5- اگر چه استراحت بخش مهمی از درمان آرتروز را تشکیل می دهد اما برای جلوگیری از خشک شدن و سفتی مفصل و نیز تقویت نمودن عضلات اطراف مفصل، استراحت باید با تمرینات تدریجی ( کششی – تقویتی ) همراه باشد.

6- بالا رفتن از پله ها: مبتلایان به آرتروز زانو با سائیدگی کشکک ، باید حتی الامکان کمتر از پله بالا و پائین بروند. در صورت ناچاری ، باید از پهلوها از پله بالا یا پائین روند. به این صورت که از طرف پهلو مقابل پلکان ایستاده ، ابتدا زانوی سالم را خم کرده آن را روی پله بگذارند. سپس ضمن صاف نگهداشتن زانوی مبتلا ، آن را روی پله کنار پای سالم قرار دهند. (اگر هر دو زانو مبتلا است ، زانویی که درد بیشتری دارد به عنوان زانوی مبتلا در نظر گرفته میشود).

7- پائین آمدن از پله ها: از پهلو مقابل پلکان ایستاده ، زانوی پای مبتلا را صاف نگهدارید و ابتدا آن را روی پله بگذارید. سپس زانوی پای سالم را خم کنید و آن را روی پله در کنار پای دیگر قرار دهید.

8- برخاستن از زمین: ابتدا به حالت چهار دست و پا در آمده ، سپس ضمن صاف کردن زانوی مبتلا ، با فشار روی دستها و زانوی سالم، از روی زمین بلند شوید.

9- برخاستن از روی صندلی یا مبل: ابتدا دستهای خود را روی دسته های صندلی قرار دهید سپس خود را روی صندلی کمی به جلو بکشید بعد با فشار دستها از روی صندلی بلند شوید.

10- در مراحل پیشرفته آرتروز زانو ، توصیه می شود که پشت میز نماز بخوانید. به این ترتیب که هنگام سجده روی صندلی بنشینید و پیشانی خود را روی مهری که روی میز است قرار دهید.

11-  مبتلایان به آرتروز یا زانو درد شدید بهتر است پاهای خود را دراز کنند و بالش کوچکی را زیر زانوها قرار دهند.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 90/4/26 ::: ساعت 11:23 صبح :::   توسط عبدالرحمان 
    نظرات شما: نظر